Samenwerken met horeca in Amersfoort: Gastvrij Tafelen

Gastvrij Tafelen - deelnemende restaurants De lokale horeca kan een voorbeeldfunctie vervullen bij het voorkomen van voedselverspilling. Dat doe je bijvoorbeeld door een ander
inkoopbeleid of door uit te dragen hoe je creatief met restanten om kan gaan. Bij een jong personeelslid van 1 van de
horeca-ondernemingen kwam het besef dat het anders moest en kon. Zijn concept gaan wij nu samen uitwerken voor de overige ondernemingen.
2 dagen in de week zijn een aantal cliënten van bijvoorbeeld de voedselbank welkom in een restaurant voor een 2-gangen
verrassingsmenu. De kok kookt met waste van de inkoop.

 

Deelnemers

MBO Amersfoort
Dims
Happerij Tapperij
Stadscafe
Kroast

In het Nieuws – Ondernamen Amersfoort Herfst 2018

Tekst: Thijs Tomassen | Fotografie: Feike Faase

Gastvrij Tafelen : Tegen voedselverspilling, vóór mensen met krappe beurs.

Wat te doen met het voedseloverschot in de horeca? In Amersfoort weten ze het wel. Vijf restaurants bieden cliënten van Stadsring51 dinerbonnen aan voor een verrassingsmenu. Het mes snijdt aan twee kanten: voedselverspilling wordt teruggedrongen en mensen die het niet breed hebben, kunnen eindelijk weer eens heerlijk uit eten. Daarmee is het concept Gastvrij Tafelen geboren. Bedenker Stijn van Rooijen van Happerij & Tapperij en deelnemer Berry Buunk van Stadscafé Amersfoort over de vliegende start. ‘Uiteindelijk gaat het erom: wees je bewust van wat je hebt, geniet ervan, maar realiseer ook dat er mensen in andere omstandigheden leven.’

Stijn vergeet het moment niet snel meer. Met tranen in haar ogen bedankte een vrouw bij de uitgifte de koks van restaurant Happerij & Tapperij. Ze had na jaren weer eens samen met haar twee kinderen kunnen genieten van een diner in een horecagelegenheid.

Doordat de moeder in een schuldsaneringstraject zit kan ze dat normaal gesproken niet betalen. ‘Die reactie was zó mooi’, zegt Stijn. ‘Dan weet je waarvoor je het doet: mensen die door een moeilijke tijd gaan een avond blij maken.’ Het begon allemaal met een impuls. Stijn zag een partij vlees op de werkbank in de keuken staan. Hij vroeg wat ermee zou gaan gebeuren. Een dag over datum, dus het gaat weg, zo luidde het antwoord van de keukenbrigade. Het moment voor Stijn om in actie te komen. ‘Ik ben opgevoed met het idee dat je voedsel op of net over de houdbaarheidsdatum nog goed kunt eten. ‘Tenminste houdbaar tot’ betekent ook dat het ‘tenminste’ zo lang houdbaar is. Ik dacht: dit moeten we in de toekomst voorkomen. Ben erover gaan nadenken en kwam op een idee. Zonde dat zulk voedsel de vuilniscontainer in gaat. Wat als we het opkoken voor mensen die het niet breed hebben?’

Aangenaam verrast

Stijn trok de stoute schoenen aan en benaderde zijn baas Rolf van As. ‘Hij stond er volledig open voor en wilde het plan zelfs direct uitbreiden. Ik was aangenaam verrast. Kon meteen door met zoeken naar deelnemende partijen.’ Matchpoint, de Amersfoortse intermediair die maatschappelijk betrokken ondernemen mogelijk maakt, speelde daarbij een belangrijke rol. Die organisatie koppelde Stijn aan andere horecaondernemers. ‘Matchpoint werkt dit jaar aan een groter plaatje: bewustwording creëren rond voedselverspilling. Dat viel dus allemaal mooi samen. Daarnaast heeft Matchpoint een fantastisch netwerk. Ik kende Berry en Vincent nog helemaal niet. Maar voordat ik het wist werd ik met ze aan tafel gezet.’ ‘Berry’ is Berry Buunk van Stadscafé Amersfoort, ‘Vincent’ is Vincent de Vries van eetcafé dimS. Berry: ‘Toen ik over dit concept hoorde, zei ik in den blinde: wij doen mee! Superidee van Stijn. Wij zijn aangehaakt om iets te doen voor mensen die door omstandigheden tijdelijk niet in horecagelegenheden kunnen komen. Ze zitten in een lastige tijd en verdienen een zetje in de rug. En natuurlijk zit de ‘waste’-gedachte wel in ons achterhoofd. We hebben het idee van het verrassingsmenu geadopteerd en hebben de vrijheid om daar ook ingrediënten in te verwerken die tegen de datum aan zitten.’

Beloning

KROAST Amersfoort en Leerhotel Het Klooster complementeren het vijftal deelnemende restaurants. Zij verstrekken per ‘ronde’ ieder zes bonnen voor een verrassingsdiner aan Stadsring51, de Amersfoortse organisatie die mensen met schulden helpt. Zij verdeelt de bonnen vervolgens onder haar cliënten, die drie maanden de tijd hebben om hun voucher te besteden. Stijn: ‘Die bonnen zijn een beloning. Deze mensen hebben weinig te besteden, zijn aangewezen op de voedselbank. Zeker als ze al lange tijd in zo’n schuldsaneringstraject zitten en zich aan de afspraken houden, mag dat beloond worden.’ Berry: ‘De medewerkers op de vloer weten niet van hun achtergrond, alleen wij als eigenaren. Ze hebben echt een ongedwongen avondje uit, zoals iedereen die bij ons komt eten.’ Stijn: ‘Ze krijgen een volwaardig driegangendiner. We maken er echt iets moois van. Het leuke is dat de koks er heel creatief mee omgaan. Ik ben met een klein plannetje begonnen. Maar alle deelnemers zeiden al snel: niks klein, we gaat het goed doen. Niet drie maar zes bonnen. Niks hoofdgerecht, drie gangen! Kraanwater serveren? Nee joh, twee drankjes! We gaan all the way. Die instelling vind ik zo gaaf. Sta je daar als jong broekje. Daar komt ook die energie van mij vandaan. Voor mij is dit koren op de molen.’

Dezelfde drive

De eerste ronde was een succes, met een opkomst van ruim tachtig procent. Gastvrij Tafelen is klaar voor een mooi vervolg. Stijn: ‘We hebben van Stadsring51 een tegel met reacties van cliënten over hun avondje uit gekregen. Die zijn allemaal zo positief en enthousiast. Geeft ons heel veel voldoening. En het motiveert om nog veel meer mensen blij te maken.’ ‘Het zorgt ook voor dynamiek op de werkvloer en verbondenheid tussen deelnemende ondernemers’, vult Berry aan. ‘We hebben dezelfde drive, willen wat bereiken voor een ander. Dat geeft ook sjeu aan je eigen werk. Als ik zie en hoor met welk enthousiasme Stijn dit verhaal vertelt, dan haal ik daar óók plezier uit.’ Ook de rol van Matchpoint binnen Ook de rol van Matchpoint binnen Gastvrij Tafelen wordt geroemd. ‘Matchpoint is de lijm’, stelt Stijn. ‘Zonder Matchpoint was ik niet naar Berry gestapt. Ze is de coördinator en verbinder die ook het communicatieve en administratieve gedeelte perfect oppakt.’ Berry: ‘Iemand moet de partijen bij elkaar brengen. Dat is een grote kracht van Matchpoint.

Gastvrij Tafelen gaat groeien, daarvan zijn Stijn en Berry overtuigd. Berry: ‘We gaan het langzaam uitbouwen. Misschien gaan we straks wel van vijf naar tien deelnemende restaurants. Op alle vlakken heerst een positieve vibe. Uiteindelijk gaat het erom: wees je bewust van wat je hebt, geniet ervan, maar realiseer ook dat er mensen in andere omstandigheden leven.’

Reacties

Gastvrij Tafelen - Stadsring51

Filmpje